De huidige uitgangspunten
Dit zijn de uitgangspunten van de huidige pensioenregeling. Cao-partijen proberen deze zoveel mogelijk te behouden, maar dit kan misschien niet volledig vanwege de nieuwe wet.
| 1 | Pensioen is een belangrijke arbeidsvoorwaarde ten behoeve van de aantrekkelijkheid van de vervoerssector. |
| 2 | De regeling draagt bij aan gelijk speelveld (geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden). |
| 3 | Bij de huidige franchise en huidige definitie pensioengevend loon:
|
| 4 | Optimum tussen franchise en opbouw (zoveel mogelijk opbouw voor lagere lonen en de sector als geheel). |
| 5 | Indexatie van pensioen op basis van loonindexatie |
| 6 | Doel is dat men de leefstijl kan behouden na pensioneren |
| 7 | Doel is dat men de leefstijl kan behouden bij arbeidsongeschiktheid en de partner zeker is van een inkomen bij overlijden:
|
| 8 | Regeling moet passen bij soort werkzaamheden (eerder kunnen stoppen dan op de richtleeftijd). |
| 9 | Solidariteit |
| 10 | De regeling is eenvoudig en uitlegbaar. |
| 11 | Foutloze uitvoering |
| 12 | Controleerbaar en handhaafbaar |
| 13 | Goede dienstverlening is belangrijker dan lagere uitvoeringskosten (bijv. inzet van pensioenconsulenten). |
| 14 | Pensioenen niet hoeven te verlagen is belangrijker dan kunnen verhogen (= opgehaalde risicobereidheid in 2015). |
| 15 | Een passend beleggingsbeleid, waarbij de dekkingsgraad niet mag jojo-en (= opgehaalde risicobereidheid in 2015). |
| 16 | Een zo stabiel mogelijke uitkering. |
| 17 | Zorgplicht: Geest van wat beoogd is te regelen gaat boven de juridische uitwerking ervan. |
| 18 | Bij verslechteringen van (delen van) de pensioenregeling worden de groepen gecompenseerd die nadeel hebben. |